Köszöntelek a

Határtalan multikártya használati utasításánál!

Melyből megtudhatod, hogyan tudsz számtalan módon villámgyorsan párokat és csoportokat alakítani, és könnyen és játékosan tudsz beindítani beszélgetést az érzésekről is.

Nincs több izzadság szagú 1,2,3 és nincsenek kínos csendek!

Készen állsz? 🙂

Mivel a használati utasítás is kezdett már már határtalan méreteket ölteni, úgy döntöttünk, részletekben, könnyebben feldolgozható egységekben fogjuk feltölteni és frissíteni az oldal tartalmát.

Kezdésként egy átfogó, nem csak a Határtalan multikártyával működő, rengeteg tippet és technikát tartalmazó videót töltöttünk fel számodra, melyből megtudhatod, hogyan tedd izgalmasabbá a feldolgozásodat!

Az útmutatót folyamatosan frissítjük ezen az oldalon.

Addig is próbálj meg minél többet átültetni a gyakorlatba a fenti videóban látott feldolgozási technikák közül 😉

Hány olyan játékleirással vagy videóval találkoztál már, amelyikben az áll, hogy hozz létre párokat, 3 fős csoportokat, esetleg oszd kétfelé a játékosokat, vagy valami ehhez hasonló meghatározás szerepel benne? Igen ám, de hogyan? Milyen módszerrel teheted ezt meg?

Természetesen nem csak azért lehet szükséged párok vagy kisebb csoportok létrehozására, mert egy adott játék azt követeli meg. Gondold végig ha Te egy csoport tagja vagy, akkor hol találhat nagyobb eséllyel meghallgatásra a véleményed: egy 22 fős csoportban, vagy egy páros beszélgetésben? Minél kevesebben vesznek részt a kommunikációban, annál nagyobb figyelmet kap egy-egy csoporttag. A kisebb csoportok könnyebben hoznak döntést is. Éppen ezért ha a célod nem a teljes csoport együttes fejlesztése, hanem pl. valami új megismertetése, akkor valószínűleg érdemes kisebb csoportokat létrehozva végezni a feladatot.

 

Érdekel, hogy milyen szempontok alapján érdemes pár, vagy csoport alakító játékot választani?

A valódi kérdés az, hogy mi fog történni a pár, vagy csoportalakítást követően? Mi a célod a főfoglalkozással? Ha ezt már tudod, akkor könnyedén választhatsz az alábbi típusok közül:

 

Direkt:

Te határozod meg, hogy ki kivel kerüljön egy csoportba. Ebben az esetben a lehető legideálisabb csoportok jönnek létre, hiszen a céljaidnak megfelelően alakíthatod a csoportokat. A másik előny a gyorsaság, hiszen ez valójában nem játék, hanem pusztán csak a csoportbeosztás gyors ismertetése.

A módszer hátránya pont a direktsége. Nem játékos és túlságosan utasító, ami kiválthatja a játékvezetővel szembeni ellenszenvet, vagy akár az ellenállást is.

 

Szabadon választott

A résztvevők maguk választják ki, hogy kivel szeretnének egy csoportba kerülni. Te legfeljebb a csoportok számát, vagy az egy csoporton belüli létszámot határozod meg. Szinte biztos, hogy a résztvevők szimpátia alapján állnak csoportokban. Ezért akkor használd ezt a lehetőséget, ha a főfoglalkozásod szempontjából nem számít, hogy a résztvevők jól ismerik egymást, vagy ez kimondottan előny, pl. bizalmi játékok, eredményorientált munka…

Esetenként konfliktushelyzeteket eredményezhet a szabadon választott csoportalakítás módszere. Előfordulhat, hogy valaki nem kerül bele abba a csoportba, amelyikbe szeretett volna (pl. 4 fős csoportok esetén az 5 fős baráti társaság egy tagja kimarad. Esetleg a végére már csak olyan társa marad, akivel nem szívesen van együtt, de a csoportlétszámhoz szükséges, hogy egy csoportba kerüljenek).

A módszer további hátránya, hogy egyenlőtlen erőviszonyok alakulhatnak ki a csapatok között, aminek versenyhelyzetekben negatív hatása lehet!

Ez a lehetőség akár kombinálható is a direkt módszerrel, úgy, hogy csak bizonyos követelményeket szabsz meg direkt módon és azon belül a résztvevők maguk alakíthatnak ki csoportokat. Pl. azonos neműek, magasságúak, ugyanolyan osztályzattal rendelkezőek… kerüljenek egy csoportba (vagy éppen ők nem lehetnek egy csoportba).


Véletlenszerű

A csoportok teljesen véletlenszerűen jönnek létre Pl. sorsolással. A játékszabályokkal Te pusztán csak a csoportok számát, vagy a csoporton belüli létszámot határozhatod meg. Arra viszont sem a játékosoknak sem, neked nincs ráhatásod, hogy milyen összetételű csoportok jöjjenek létre. Akkor alkalmazd, ha a csoport tagjai egyáltalán nem ismerik egymást és Te sem ismered őket. Ez esetben valójában mindegy, hogy milyen összetételű csoportok jönnek létre. A másik javasolt alkalmazási terület, amikor a csapattagok közül bárki képes együttműködni egy másikkal (természetesen az apróbb eltéréseket figyelmen kívül hagyhatod).

Irányított

Látszólag véletlenszerű a csoportalakítás, de valójában egy játék segítségével Te irányítod a csapatok kialakulását. Jó módszer lehet erre pl. hogy addig ismétled a véletlenszerű csoportalakító játékokat, amíg olyan csoportok nem jönnek létre, ami számodra megfelelő. De lehet ettől sokkal irányítottabb is. Pl. a résztvevőknek kézbe kapott tárgyak, képek, puzzle darabok alapján kell megtalálniuk a csoportjuk többi tagját, de a játékeszközöket Te osztod ki.

A Határtalan multikártya a véletlenszerű és az irányított pár és csoportképzésben is nagy segítségedre lehet!

TIPP: Előfordulhat, hogy a résztvevők a legagyafúrtabb csoportalakítási módszert is kijátsszák, csak, hogy azzal lehessenek egy csoportba, akivel szeretnének. Esetenként akár még csalnak is. Ilyen esetekben jó módszer lehet, ha annyi fős csoportokat hozol létre ahány csoportra szükséged van. Pl. Ha 3 csoportra akarod osztani a résztvevőket, akkor kérd meg őket, hogy szabadon választott módon álljanak háromfős csoportokba. Ha ez megtörtént, akkor csoporton belül osszák ki a számokat egytől háromig (minden csoportban lesz egy egyes, egy kettes és egy hármas). Ezt követően a számok alapján alakíts új csoportokat és így eléred, hogy a jól összeszokott klikkek külön csoportokba kerüljenek.

A csoport vagy pár alakítás segítheti a főcélod elérését is! Érdemes végig gondolnod, hogy milyen játékkal könnyítheted meg és készítheted elő a főfoglalkozásod. Ha a főcélod az ismerkedés, akkor már a csoportalakítás alatt adhatsz olyan feladatot, amivel jobban megismerik egymást a játékosok (pl. alkossanak olyan társukkal párokat, akivel van valamilyen közös tulajdonságuk (pl. ugyanannyi testvérük van, ugyanakkora a kisujjuk, van legalább két azonos magánhangzó a keresztnevükben…). Ezzel elérheted, hogy már a csoport alakítás alatt is beszélnek és ismerkednek egymással.

 

Mi volt az írás legfontosabb mondani valója?

Gondold végig mi a főfoglalkozásod célja és az alapján válassz megfelelő csoport vagy páralakító módszert (direkt, szabadon választott, véletlenszerű, irányított). Esetenként a módszereket kombinálhatod is. Miután már tudod, hogy milyen módszer alapján fogod létrehozni a csoportokat, akkor válassz hozzá játékot (ha szükséges).

Ha jól választasz játékot, akkor azzal nem csak a csoportokat alakíthatod ki, hanem előkészítheted, felvezetheted a főfoglalkozásodat is.


A fenti írás “A Játék nem játék!” c. könyvből lett kiollózva és minimálisan átalakítva. Ha érdekel a könyv, akkor keresd a nagyobb könyvkereskedésekben.

Hogyan használd a Határtalan multikártyát?

1. lépés: válaszd ki az alábbiakban ismertetett játékok közül azt, amelyik a célodnak megfelel (ehhez azt kell tudnod, hogy hány fős csoportokkal szeretnél dolgozni, vagy pedig azt, hogy összesen hány csoportot szeretnél létrehozni). Pl. 6 fős csoport esetén a képkirakós puzzle lesz a segítségedre.

2. lépés: a kiválasztott játék alapján készítsd elő a megfelelő kártyalapokat (válogasd ki őket a pakliból). Pl. Ha 4 db 6 fős csoportot szeretnél a képkirakós puzzle-el létrehozni, akkor válasz ki 24 lapot, úgy hogy azokból össze lehessen rakni a 4 puzlle-t.

3. lépés: Kérd meg a résztvevőket, hogy húzzanak egy-egy kártyalapot és ismertesd a választott játék szabályait. Tipp: Ha irányított csoportképzést szeretnél, akkor Te oszd ki a kártyalapokat (ne a résztvevők húzzanak lapokat). Így eldöntheted, hogy kik kerüljenek egy csoportba (vagy kik ne legyenek egy csoportba).

 

Összefoglalóként itt láthatod a kártya mindkét oldalát, az adott részhez tartozó elnevezéssel és feladat típussal:

Határtalan multikártya - áttekintő nézet

Az értékelő grafikákkal színesítheted a feldolgozásod, a rajtuk található 48 különböző érzelmet kifejező képpel.

A párképző feladatokkal különböző témákban és nehézségi szinteken tudsz a csoportodon belül párokat alakítani. Ezen párképző feladatok arra is lehetőséget kínálnak, hogy a párokból, különböző logikák alapján utána kisebb csoportokat képezhess (pl.: a kémiai elemeknél alkossanak külön csoportot a légnemű, a szilárd és a folyékony halmazállapotúak).

A csoportalakító játékokkal eltérő létszámú csoportokat alakíthatsz ki. Mindegyik csoportalakító feladatnak van egy ideális csoportlétszáma, melyet az áttekintő nézetben a zárójelben lévő részben találhatsz meg. Természetesen bármelyik csoportalakítóval lehet a maximális látszámnál kisebb létszámú csoportokat alakítani. Ehhez mindössze annyit kell tenned, hogy kiveszed a felesleges lapokat a pakliból. Illetve egyes feladatokkal a maximális létszámnál nagyobb csoportokat is kialakíthatsz, amennyiben összevonsz csoportokat (pl.: a szakmák 5 fős csoportjai közül álljon össze a tűzoltő és az űrhajós, a farmer és az autóversenyző, … és beszéljék meg, milyen közös pontokat találnak a szakmák között, így 10 fős csoportok jönnek létre).


Pár- és csoportalakító játékok

Találmányok, felfedezések

Találd meg az összetartozó feltaláló és a találmány párokat!

24 híres találmány/felfedezés megnevezése és a hozzá köthető személy, a hátterében pedig a nemzetisége látható, akár könnyítésképp, akár további csoport alakításhoz (pl. Bíró László – golyóstoll – magyar).

feltaláló / felfedező találmány / felfedezés nemzetiség
Thomas Newcomen gőzgép brit
Tim Berners-Lee világháló brit
Alexander Fleming penicillin brit (skót)
Niels Bohr atomszerkezet dán
Lumière-fivérek kinematográf francia
Cai Lun papírgyártás kínai
Bíró László József golyóstoll magyar
Gábor Dénes holográfia magyar
Jánosi Marcell flopilemez magyar
Jedlik Ányos villanymotor magyar
Losonczi Áron üvegbeton magyar
Mihály Dénes hangosfilm magyar
Petzval József portréobjektív magyar
Puskás Tivadar telefonhírmondó magyar
Rubik Ernő bűvös kocka magyar
Melitta Bentz kávéfilter német
Karl Landsteiner vércsoportok osztrák
Petrache Poenaru töltőtoll román
George de Mestral tépőzár svájci
Jakub Kryštof Rad kockacukor svájci
Benjamin Franklin villámhárító USA
Caresse Crosby melltartó USA
Mary Anderson ablaktörlő USA
Tabitha Babbitt körfűrész USA

Vegyjelek

Találd meg az összetartozó vegyjel és az elem párokat!

Kémiai elemek – vegyjelek 24, a periódusos rendszerben található, különféle csoportosítási lehetőségeket kínáló elem és vegyjel pár (pl. O – Oxigén).

elnevezés vegyjel elnevezés vegyjel
Cézium Cs Xenon Xe
Bróm Br Lítium Li
Higany Hg Szén C
Laurencium Lr Nátrium Na
Plutónium Pu Magnézium Mg
Fermium Fm Alumínium Al
Hidrogén H Szilícium Si
Hélium He Kén S
Nitrogén N Kalcium Ca
Oxigén O Vas Fe
Fluor F Platina Pt
Klór Cl Cirkónium Zr

Matematikai képletek

Találd meg az összetartozó matematikai képletet és a nevét!

Matematikai képletek 24 képlet és összefüggés a matematika különböző területeiről (kerület, terület, felület, térfogat, egyenletek és trigonometria területéről, pl. négyzet kerülete K=4a).

elnevezés képlet elnevezés képlet
Háromszög kerüle Kör területe
Háromszög területe Kör kerülete
Hérón-képlet Gömb felszíne
Pitagorasz tétel Gömb térfogata
Paralelogramma területe Téglatest felszíne
Paralelogramma kerülete Téglatest térfogata
Téglalap területe Szinusztétel
Téglalap kerülete Koszinusztétel
Trapéz területe Elsőfokú egyenlet
Trapéz kerülete Elsőfokú egyenlet gyöke
Deltoid területe Másodfokú egyenlet
Négyzet kerülete Másodfokú egyenlet gyökei

Fővárosok

Találd meg az országot és a fővárosát!

24 ország és azok fővárosa található meg a világ minden tájáról (pl. Olaszország – Róma).

ország főváros ország főváros
Magyarország Budapest Kanada Ottawa
Ausztria Bécs Mexikó Mexikóváros
Szlovákia Pozsony Argentína Buenos Aires
Lengyelország Varsó Uruguay Montevideo
Görögország Athén Marokkó Rabat
Olaszország Róma Kenya Nairobi
Belgium Brüsszel Egyiptom Kairó
Hollandia Amszterdam India Új-Delhi
Izland Reykjavik Japán Tokió
Románia Bukarest Kína Peking
Törökország Ankara Új-Zéland Wellington
Oroszország Moszkva Ausztrália Canberra

Gyerekdalok, mondókák

3 fős csoportalakító

Egy-egy dal három ikonja három kártyán található meg, ezért ezekkel maximum 3 fős csoportokat tudsz alakítani. És tudsz párokat is. Ehhez csak annyit kell tenned, hogy csak két összetartozó kártyát osztasz ki a résztvevők között.

Minden résztvevőnek énekelnie kell azt a dalt, aminek az ikonjai a kártyáján vannak, és akik ugyanazt a dalt éneklik, azoknak kell megtalálniuk egymást és már létre is jöttek a csoportok vagy párok!

A példaként a „” kártyalap esetén annak a résztvevőnek, akik ezt a lapot húzta/kapta a „Kis kacsa fürdik fekete tóban” című dalt kell énekelnie. Azokból lesz egy csoport, akik ugyanazt a dalt éneklik.

Gyerekdalok és mondókák: 16 gyerekdal, mondóka, népdal 3-3 ikonnal utalva a kezdetére. Az ikonok mind fehérek, fekete körvonallal, kivéve ott, ahol az ikon színének jelentőssége van, pl: aranykapu.

ikonok szöveg (csak emlékeztetőül a kártyán nem szerepel)
Elvesztettem zsebkendőmet,
Szidott anyám érte.
Annak, aki megtalálja,
Csókot adok érte.Szabad péntek, szabad szombat,
Szabad szappanozni.
Szabad az én galambomnak
Egy pár csókot adni.
Hull a szilva a fáról, most jövök a tanyáról,
Ej, haj, ruca-ruca kukorica derce.
Egyik ága lehajlott, az én rózsán elhagyott,
Ej, haj, ruca-ruca kukorica derce.
Kis kalapom fekete, páva tolla van benne,
Ej, haj, ruca-ruca kukorica derce.
Cifra palota
zöld az ablaka
gyere ki te tubarózsa!
Vár a viola.Kicsi vagyok én
majd megnövök én
esztendőre vagy kettőre legény leszek én.
Bújj, bújj, zöld ág,
Zöld levelecske,
Nyitva van az aranykapu,
Csak bújjatok rajta.Nyisd ki rózsám
Kapudat, kapudat,
Hadd kerüljem
Váradat, váradat.Szita, szita péntek,
Szerelem csütörtök,
Dobszerda.
Házasodik a tücsök, szúnyog lányát kéri,
Csiszeg-csoszog a tetű, násznagy akar lenni.
Odaugrik a bolha, vőfély akar lenni,
Mindenféle csúf bogár vendég akar lenni.Gólya volt a szekundás, kis béka a flótás,
Dongódarázs a brúgós, pulyka volt a prímás.
Táncba ugrik a majom, megjárja a polkát,
Híres betyár a bagoly, lesi a hurkáját.Farkas volt a mészáros, hat ökröt levágott,
Amellé még malacot, ötvenet kirántott.
Kecske volt a szakácsné, jó gulyáshúst főzött,
Míg az ebéd elkészült, a tücsök megszökött!
1. Sárga csikó, csengő rajta,
Vajon hova megyünk rajta?
Huzsedáré, huzsedom.
2. Majd elmegyünk valahova,
Kocsis Róza udvarukra.
Huzsedáré, huzsedom.
3. Betekintünk az ablakon,
Ki kártyázik az asztalon?
Huzsedáré, huzsedom.
4. Kovács Jani karosszékben,
Cigánykártya a kezében.
Huzsedáré, huzsedom.
5. Kocsis Róza fésülködik,
A tükörbe biggyeszkedik.
Huzsedáré, huzsedom.
6. Ugye, Jani, szép is vagyok?
Éppen neked való vagyok.
Huzsedáré, huzsedom.
7. Szép is vagy te, jó is vagy te,
Csak egy kicsit csalfa vagy te.
Huzsedáré, huzsedom.
8. Kocsis Róza vetett ágya,
Pallást éri a párnája.
Huzsedáré, huzsedom.
9. Kovács Jani görbe lába.
Nem tud felmászni az ágyra.
Huzsedáré, huzsedom.
10. Majd felmászik a kis székről,
A meszes dézsa füléről.
Huzsedáré, huzsedom.
Erdő, erdő, erdő, Marosszéki kerek erdő
Madár lakik abban, madár lakik tizenkettő
Cukrot adnék annak a madárnak
Dalolja ki nevét a babámnak
Csárdás kis angyalom,
Érted fáj a szívem nagyonBúza, búza, búza, de szép tábla búza
Annak közepébe’ kinyílott a rózsa
Tüskés annak minden ága,
Nem állja a madár lába,
Kedves kis angyalom,
Katonahíredet hallom.
Kis kacsa fürdik fekete tóba’,
Anyjához készül Lengyelországba.
Síkos a talpa, magos a sarka,
Fordulj ki, fordulj, két arany alma.
Nyuszi ül a fűben,
ülve szundikálva,
nyuszi talán beteg vagy,
hogy már nem is ugorhatsz?
Nyuszi hopp, nyuszi hopp,
máris egyet megfogott.
Nád a házam teteje, teteje,
rászállott a cinege, cinege.
Hess le róla cinege , cinege, leszakad a teteje, teteje.
Ha leszakad mi lesz véle?
Sárga lábú cinege, cinege,
Hess le róla cinege, cinege, leszakad a teteje, teteje.Nád a házam padlója, padlója, rászállott a vadgólya, vadgólya.
Hess le róla vadgólya, vadgólya, beszakad a padlója, padlója.
Ha leszakad mi lesz véle?
Hosszú orrú vadgólya, vadgólya,
Hess le róla vadgólya, vadgólya,
/Mert/ leszakad a padlója, padlója.
Boci, boci, tarka,
Se füle, se farka.
Oda megyünk lakni,
Ahol tejet kapni.
Hátamon a zsákom,
zsákomban a mákom.
Mákomban a rákom.
Kirágta a zsákom,
kihullott a mákom,
elszaladt a rákom.
Süss fel nap,
Fényes nap,
Kertek alatt a ludaim
megfagynak.
Megfogtam egy szúnyogot, nagyobb volt egy lónál,
kisütöttem a zsírját, több volt egy akónál.
Aki eztet elhiszi, szamarabb a lónál,
aki eztet elhiszi, szamarabb a lónál.
Csiga-biga gyere ki,
Ég a házad ide ki.
Kapsz tejet, vajat,
Holnapra is marad.
Ha nem jössz ki, megbánod,
Nem leszek a barátod!
Pont, pont, vesszőcske,
Készen van a fejecske.
Kicsi nyaka, nagy a hasa,
Készen van a török basa.

Sorszámok

4 fős csoportalakító

A klasszikus 1,2,3,4-es csoportosztó játék kártyás változata. Miután mindenki kapott egy kártyát, a játszóknak el kell mutogatniuk/angolul kell mondaniuk/a testükből kell megformálniuk szoborként/stb. a számot. Azok lesznek egy csoport tagjai, akiknek ugyanaz a szám van a kártyáján. Persze, itt is lehet 3 fős csoportot, vagy akár párokat is alkotni, ha kevesebb kártyát osztasz ki egy-egy számból.

Sorszámok Minden szín 1-től 12-ig tartalmazza a számokat 3 féle módon: római számmal, óramutató lapjával és arab számmal.

Szakmák

5 – 6 fős csoportalakító

Minden foglalkozáshoz (pl. szakács) tartozik öt rajz. Így ezzel a játékkal 5 fős csoportokat tudsz létrehozni. Persze, ha kisebb létszámú csoportokat szeretnél, akkor azt is könnyedén megteheted. Ekkor minden foglalkozáshoz csak annyi kártyát ossz ki, amekkora létszámú csoportokat meg akarsz alakítani.

A játékosok feladata az, hogy eljátszák azt a foglalkozást, amit húztak. Aki felismeri azt másik résztvevőt, aki ugyanazt a szakmát játssza, mint ő, azzal máris összeállhat egy csoportba.

Amikor minden, ugyanazon foglalkozáshoz tartozó rajz tulajdonosa megtalálta egymást, akkor a csoportok is létrejöttek.

Szakmák: 9 foglalkozás, mindegyikben 5-6 rá jellemző ikonnal.

szakma hozzá tartozó ikonok
autóversenyző
űrhajós
tűzoltó
farmer
szakács
kalóz
fodrász
zenész
asztalos

Képkirakók

6 fős csoportalakító

Minden képkirakó 6 darabos, ezért maximum 6 fős csoportokat tudsz vele alakítani. Ha kisebb csoportokat szeretnél létrehozni, akkor adhatsz több darabot egy résztvevőnek, vagy csak a képek egy részletét is felhasználhatod, ezáltal 2-3-4 fős csoportokat is könnyen ki tudsz alakítani vele.

Amikor a játékosok összeállítottak egy-egy puzzle-t, akkor készen is vannak a csoportok.

Akinél összetartozó puzzledarabok vannak, azok kerülnek egy csoportba, vagy ha 2/3 fős csoportokoat alakítottál, akkor össze is vonhatsz utána másik feladathoz közülük, 4/6 fős csoportokat kialakítva.

A képkirakók különböző nehézségűek, de egymástól jól elkülöníthetőek.

 

 

 

 

 

 

 

Állatok

7 fős csoportalakító

A csoportalakító játék itt lehet az, hogy az állatok hangjának és/vagy mozgásának utánzásával játsszák el az állatot a résztvevők, és az ugyanolyan állatot húzó résztvevők fognak egy csoportot alkotni.

Egy-egy állatból hét darab van, ezért ezzel a játékkal maximum 7 fős csoportokat tudsz létrehozni. Természetesen itt is használhatod kisebb létszámú csoportok vagy párok megalakítására a játékot.

Állatok: 7 olyan állat, melyek jellegzetes mozgását és hangját is lehet utánozni (kutya, macska, kacsa, ló, majom, medve, béka)

Költemények

8 fős csoportalakító

A 6 költemény 8 sora van egy-egy kártyán. Miután mindenki elolvasta a saját verssorát, hangosan el kezdi szavalni. Ha valaki meghallja a saját versének sorát, akkor összeállhat az azt szavalóval párba. Másik verzió, hogy keverednek a résztvevők és akivel találkoznak, azzal kölcsönösen elmondják egymásnak a verssoraikat. Ha összepasszol, együtt mennek tovább, ha nem, akkor egyedül keresik a következő lehetséges csapattársat.

Kisebb létszámú csoportok alakításához oszthatsz kevesebb verssort egy-egy versből. Ekkor arra is van lehetőség, hogy mindenki sorban elmondja a sajátját és így közösen találják meg az egyes csoportok tagjait. Ezzel akár az összes vers adott része közösen
át is ismételhető.

Versek, alkotások: 8 soros idézetek költeményekből

Petőfi Sándor: Anyám tyúkja

Ej mi a kő! tyúkanyó, kend
a szobában lakik itt bent?
Lám, csak jó az isten, jót ád,
hogy fölvitte a kend dolgát!
Itt szaladgál föl és alá,
még a ládára is fölszáll,
eszébe jut, kotkodákol,
s nem verik ki a szobából.

 

Petőfi Sándor: Nemzeti dal

Fényesebb a láncnál a kard,
Jobban ékesíti a kart,
És mi mégis láncot hordtunk!
Ide veled, régi kardunk!
A magyarok istenére
Esküszünk,
Esküszünk, hogy rabok tovább
Nem leszünk!

 

Vörösmarty Mihály: Szózat

Az nem lehet, hogy ész, erő,
És oly szent akarat
Hiába sorvadozzanak
Egy átoksúly alatt.
Még jőni kell, még jőni fog
Egy jobb kor, mely után
Buzgó imádság epedez
Százezrek ajakán.

 

Arany János: A fülemile

Ha a Pál kéménye füstöl,
Péter attól mindjár’ tüszköl;
Ellenben a Péter tyukja
Ha kapargál
A szegény Pál
Háza falát majd kirugja;
Ebből aztán lesz hadd-el-hadd,
Mely a kert alá is elhat!

 

Csokonai Vitéz Mihály: A Reményhez

Földiekkel játszó
Égi tűnemény,
Istenségnek látszó
Csalfa, vak Remény!
Kit teremt magának
A boldogtalan,
S mint védangyalának,
Bókol úntalan. –

 

Petőfi Sándor: Szeptember végén

Még nyílnak a völgyben a kerti virágok,
Még zöldel a nyárfa az ablak előtt,
De látod amottan a téli világot?
Már hó takará el a bérci tetőt.
Még ifju szivemben a lángsugarú nyár,
S még benne virít az egész kikelet,
De, íme, sötét hajam őszbe vegyül már,
A tél dere már megüté fejemet.

Keret vonalak

9 – 10 fős csoportalakító

  • 5 db 9 fős csoport vagy
  • 3 darab 10 fős csoporthoz

A keret vonalát megjeleníteni szavak nélkül nem könnyű feladat. Kreatív csapatoknak nagyon izgalmas lehet, hogy hogyan tudják pl. hanggal vagy a testükkel megjeleníteni ezeket a vonalakat.

Természetesen, itt is nagy a mozgástered abban, hogy mekkora létszámú csapatokat alakíthatsz ki ezzel a kártyaelemmel, hiszen a párok mellett 3-tól 9/10 főig jöhetnek létre csoportok.

Keret vonala
5 féle vonaltípus (szaggatott, pöttyös, szinuszhullám, négyszögjel, ferdevonalas), elsősorban csoportalakításhoz. Színenként az alábbi számú lap található:

Keret színek

12 fős csoportalakító

A kártyalapokon található keretszíneket kell megjeleníteni a játszóknak. Lehet ez szoborban, egy dal/vers/mondóka segítségével, amiben elhangzik ez a szín, a kezükbe kell fogniuk egy olyan színű tárgyat, vagy egy olyan tárgyat, aminek azzal a betűvel kezdődik a neve, amilyen betűvel a kártyáján lévő szín, stb.

Ezzel a 3 és 12 fő között bármekkora létszámú csoportot ki tudsz alakítani.

Keret szín:
RGBK, azaz piros, zöld, kék, szürke. Ezekkel additív színkeveréses játékokat is tudsz csinálni, ahol a szürkét mint fényerőt tudod felhasználni, a másik három színből pedig az arányokat változtatva rengeteg féle szín “kikeverhető”. Ehhez többféle online eszközt is segítségül hívhatsz, pl: rgbcolorcode.com vagy color.adobe.com/create/color-wheel

Az alábbiakban a Határtalan kártyával játszható egyéb (nem pár- és csoportképző) játékok leírását olvashatod

 

Sorbaállós játékok (vagy a kártyákat sorba letevős játékok)

Az alapjáték leírása: Sorbaállás

A kártyával játszható variációk

  • Sorba állni a számok szerint növekvő sorrendbe (1-től 12-ig) (Ez úgy is játszható, hogy egy számot több szám összegeként, különbségeként, szorzataként, hányadosaként rakják ki. Ebben az esetben jól gyakorolhatóak ezek a műveletek is.)
  • sorba állni az ABC szerint a találmányok neve alapján,
  • sorba állni az ABC szerint a feltalálók neve alapján,
  • sorba állni az ABC szerint az országok neve alapján,
  • sorba állni az ABC szerint a fővárosok neve alapján,
  • sorba állni az ABC szerint a vegyjelek neve alapján,
  • sorba állni a vegyjelek rendszáma alapján növekvő sorrendben.

Halmazalkotó játékok

Az alapjáték: Minden résztvevőnek ossz ki egy vagy több kártyalapot. Állíthatod őket sorba vagy akár ülhetnek is a székükön. Mondd el nekik, hogy különböző állításokat, szempontokat fogsz mondani, amelyek alapján kell majd előrelépnie (ha sorban állnak) vagy felemelnie a kezét (ha ülnek) annak, akinél van olyan kártya, amelyre igaz az állítás.

Lehetséges állítások, jellemzők:

  • prímszám van a kártyáján
  • páros szám van a kártyáján
  • páratlan szám van a kártyáján
  • 50 osztható ezekkel a számokkal maradék nélkül (pl. 50 osztható 2-vel, 5-tel, 10-zel. Akinél ilyen számú kártyalap van, az előrelép a sorból vagy jelentkezik. Természetesen, a szám lehet bármi más is.)
  • 30-nál kisebb/nagyobb rendszámú elem van a kártyáján (Természetesen, a rendszám lehet más is.)
  • akinek magánhangzóval kezdődik az országnév a kártyáján
  • akinek mássalhangzóval kezdődik a fővárosnév a kártyáján
  • akinek külföldi a feltalálója a kártyáján
  • akinek európai a feltalálója a kártyáján
  • akinek a kártyáján a találmányát a 20. században készítették

És sorolhatnánk tovább a szempontokat, állításokat! De biztosak vagyunk benne, hogy Te magad is ki tudsz találni újabb és újabb szempontokat. Ha Tanulási Zóna tag vagy és benne vagy a Zóna facebook csoportjában is, akkor kérjük, hogy írd meg oda az ötleteket, hogy a többi kártyatulajdonos Zónatag is használhassa őket! Ha pedig nem vagy Zónatag, (itt meg tudod nézni, hogy mi is ez a Tanulasi Zóna: www.tanulasizona.hu) akkor, kérjük, oszd meg velünk az ötleteidet a hello@tanulasizona.hu címen, hogy mi is tanulhassunk és továbbíthassuk sok-sok játékvezetőnek!

Előre is köszönjük!

Prezentációs készséget fejlesztő játék

Húzzon/válasszon mindenki egy kártyalapot. A találmányok lesznek a fókuszban. A résztvevők feladta az, hogy keressenek az interneten 15-30 perc alatt információt az adott találmányról és készüljenek fel egy két perces prezentációra a találmányról. A feladat kapcsán nagyon jól teret lehet adni az interneten való keresés módszereinek, a prezentációról szóló tudás átadásának. Így a résztvevők nem csak egy érdekes témával foglalkozhatnak, hanem rengeteg, jelenünkben hasznos tudásra is szert tehetnek izgalmas élmény formájában, az azonnali kipróbálási lehetőség motivációjával és a személyes tapasztalatszerzés tanulságaival.

Együttműködést fejlesztő játék

Ennek a játéknak csak a vázát írtuk le Neked, mert minden játék nagyon más lehet létszám, életkor, cél, játékidő stb. szempontból. A váz alapján bátran használd a kártyákat és a kreativitásodat, hogy a csoportodnak legmegfelelőbb játékod találd ki!

A játék azon alapszik, hogy információkat kell megszerezni és megosztani. A végcél lehet például az egyik puzzle kirakása. Az ezeket tartalmazó kártyákat el lehet dugni az adott épületben/teremben és a többi kártyát lehet arra használni, hogy információkat szerezzenek rólak a résztvevők, hogy azok segítségével találják meg a puzzledarabokat.

Ilyen információk lehetnek:

  • szám: ennyi lépést kell megtenni A-ból
  • szám: több számból álló kombináció nyit egy számzáras lakatot, amely lezár egy ládát, amiben van a következő információ
  • állat: ennek az állatnak a környezetében találsz egy következő kártyát (ha olyan helyen játszotok, ahol van macska, kutya, ló, stb.)
  • feltaláló: ennek a feltalálónak a fényképénél van egy puzzle darab (ha vannak vitrinek az iskolában fényképekkel. Vagy Te is kirakhatsz képeket.:-) )
  • verssor: ez egy titkos kód, amelyet egy másik játékvezetőnek kell elmondani, aki cserébe megad egy újabb infót