Köszöntelek a
Hogy vagy? 2 kártya használati utasításánál!
Melyben a pakli utolsó 5 lapján található játékleírások mellett, golyamatosan bővülő további játékokat és ötleteket kaphatsz a Hogy vagy? 2 kártyád felhasználását illetően.
Készen állsz? 🙂
Használati utasítás
Gyakran feltesszük a gyerekeknek azt a kérdést, hogy „Hogy vagy?”. Általában egy rövid válasz érkezik rá: „jól”…
Sokszor nehezen tudják megfogalmazni azt, hogy hogyan érzik magukat, nehezen tudják beazonosítani az érzéseiket. A kártyalapok mankóként ebben tudnak segíteni, a képhez kapcsolódóan elindulnak bennük gondolatok és megtalálhatnak egy-egy olyan érzést, amit saját maguktól nem tudnának megfogalmazni.
Mivel a kártya fejlesztésekor az inspirációt és a funckionalitás egy részét a Hogy vagy? kártya tapasztalatai alapján alakítottuk ki, ezért általános bevezetőként és inspirációként, ha még nem láttad, nézd meg Urbán Mónika rövid inspirációs videóját annak felhasználásáról:
Lehetséges felhasználási módok:
- Hogy vagy? kérdéssel aktuális lelkiállapot kifejezése.
- Játék utáni feldolgozás: Mit tanultál belőle? Mit tudsz felhasználni?
- Csoportalakítás
- Tanórai felhasználása
- matematika: tippeljék meg az állat méretei alapján annak térfogatát, szöveges feladatok alkotása a képek segítségével
- környezetóra, biológia: a kiválasztott kártyákon lévő állatokat növényeket sorolják be rendszertanilag, melyik földrészre jellemző az adott állat, háziasított vagy vadon élő
- ének-zene: társítsanak adott képekhez hozzá illő hangulatú zenét, vagy ha egy zenekart kellene összeállítani, milyen állatok lennének benne, milyen hangokat adnának ki, milyen hangszeren tudnának játszani és miért
- fizika, kémia, környezet: csoportosítsák a kiválogatott kártyákat aszerint, hogy melyiken látható éghető vagy nem éghető anyag
- magyar óra: írjanak mondatokat egy kép alapján, ezt alakítsák át, diktálják le egymásnak tollbamondásként
- irodalom: ha egy adott színdarabot állatok adnának elő, kinek milyen karaktert választanál és miért
Eltérések, különbségek, hozzáadott extrák a Hogy vagy? 2 kártyánál:
- A kártyalpok hátulján az egységes “Hogy vagy?” felirat helyett különféle érzelmek találhatóak.
- A kártyák képes felén csak állatokat tartalmazó képek, jelenetek szerepelnek.
- A képek mellett a tanórai felhasználást megkönnyítendő megtalálhatóak az állatok nevei és legfőbb adatai.
Az útmutatót folyamatosan frissítjük ezen az oldalon.
Addig is próbálj meg minél többet átültetni a gyakorlatba a fenti videóban látott feldolgozási technikák közül 😉
Hogyan használd a Hogy vagy? 2 kártyát?
1. lépés: válaszd ki az alábbiakban ismertetett játékok közül azt, amelyik a célodnak leginkább megfelel.
2. lépés: a kiválasztott játék alapján készítsd elő a megfelelő kártyalapokat (ha szükséges válogasd ki az odaillőket a pakliból). Pl. csak négylábúak, csak adott színű háttérben, környezetben lévő, adott földrészre jellemző stb.
3. lépés: ha már játszottál hasonlót, akkor vigyél egy kis extra színt, csavart a foglalkozásba, akár egy kerettörténetbe ágyazva azt. Ismertesd a választott játékot, történetét, szabályait. Tipp: Ha irányított játékot szeretnél játszani, akkor Te oszd ki a kártyalapokat (ne a résztvevők húzzanak lapokat). Így eldöntheted, hogy kikhez, milyen lapok kerüljenek.
A kártyák főbb adatai:
85 db állatokat tartalmazó kártya található a pakliban.
5 db kártyán pedig az itt is megtalálható alapjátékok és jelölések rövid leírását olvashatod, illetve megismerheted további termékeinket, rendezvényeinket, képzéseinket és a Tanulási Zóna közösségét.
A kártyák hátoldalán 1-1 érzelem található, melyekkel új színt vihetsz a visszajelzéseidbe, hogy ne csak a leggyakrabban használt “jókedvű”, “vidám” stb. érzelmi állapotokra kaphass visszajelzést a résztvevőktől. A kártyák képes felén látható állatok által közvetített mögöttes jelentés és a hátoldalon található érzelmek között nincs közvetlen összefüggés, azok véletlenszerűen kerültek az adott lapra.
A kártyák hátoldalán az alábbi érzelmek olvashatóak:
aggódás, bánat, bizalmatlanság, bizalom, bizonytalanság, boldogság, boldogtalanság, ború, bosszúság, búslakodás, büszkeség, csodálkozás, csüggedés, derű, döbbenet, düh, elégedettség, elérzékenyülés, elképedés, elkeseredettség, elszántság, eltökéltség, érdeklődés, fásultság, feldúltság, félelem, félénkség, féltékenység, feszélyezettség, feszültség, frusztráltság, gőgösség, gyanakvás, gyengédség, gyűlölet, hála, harag, harmónia, higgadtság, idegesség, indulatosság, ingerültség, inspiráltság, irigység, izgalom, izgatottság, kedvetlenség, keserűség, kétségbeesettség, kimerültség, kíváncsiság, közömbösség, közöny, lehangoltság, lelkesedés, megalázottság, meghittség, meglepettség, megsemmisültség, mérgesség, nyitottság, nyugodtság, nyűgösség, nyugtalanság, önfeledtség, öröm, rémület, rettegés, riadtság, sajnálat, sértődöttség, sikeresség, szégyen, szenvedély, szeretet, szomorúság, szorongás, türelmetlenség, unalom, undor, üresség, utálat, vágyakozás, vidámság, zavarodottság
A kártyák képes felén, a bal alsó sarokból kiindulva információt olvashattok az adott képen látható állat nevével és legfőbb adataival. Ezeket igyekeztünk úgy elhelyezni, hogy ha csak a visszajelzéshez szeretnéted használni, akkor a képek hangulatába ne zavarjanak be az adatok. Illetve itt láthatod az adott kártya sorszámát 1-től 85-ig, ezzel is megkönnyítve, annak ellenőrzését, hogy minden kártyád hiánytalanul meg van-e illetve ha adott kártyákat ki szeretnél válogatni, csoportosítani az adott játékhoz.
A kártyák képes felén található jelölések rövid leírása:
Alapjátékok:
További játékok:
Ismerkedés az érzelmekkel
Keressetek érzelem ellentétpárokat: pl: bátorság-gyávaság, szomorúság-vidámság.
Majd lehet arról beszélgetni, hogy
- kinek melyik érzelem mit jelent,
- milyen személyes történet kapcsolódik az egyes érzelmekhez,
- mit tehetünk, ha valaki valamelyik „érzelmet érzi”. pl. ha szomorú, ha gyáva.
Keressetek hasonló érzelmeket: pl. öröm, boldogság, vidámság. és alkossatok belőle csoportokat.h
Majd lehet arról beszélgetni, hogy
- mindenki egyetért e a csoportokkal,
- kinek milyen érzelmek hasonlítanak egymásra,
- ki miért tett bizonyos érzelmeket ugyanabba a csoportba.
Mindenki húzzon egy érzelemkártyát és az érzelem első betűjét figyelembe véve álljatok sorba az ABC szerint.
Majd lehet beszélgetni arról, hogy
- kinek mit jelent az az érzelem, ami a kártyáján van.
- ki érezte már az egyes érzéseket.
Válassz változatos jeleneteket ábrázoló képeket (akár a Hogy vagy? kártyapakliból, újságból, könyvből, katalógusból…) és próbáljatok minél több érzelmet hozzájuk társítani a kártyák közül.
Majd lehet arról beszélgetni, hogy
- mindenki egyetért e a kiválasztott érzelmekkel,
- kinek melyik érzelem hiányzik vagy nem illik oda,
- ki miért tette oda az adott érzelme(ke)t.
Beugró szerűen kezdjetek el játszani egy alaptörténetet, amibe váratlan pillanatban a szereplőknek az általuk véletlenszerűen kihúzott, vagy célzottan átadott érzelmet meg kell próbálnia beépíteni a jelenetbe.
Majd lehet arról beszélgetni, hogy
- a szereplőknek milyen érzés volt, ilyen hirtelen váltani és megpróbálni átélni azt az érzelmet,
- a többiek mit gondolnak, hasonló helyzetben hogyan reagáltak volna.
Van további játék ötleted?
Kipróbáltál a fentiektől eltérő játékokat?
Akkor kérjük, írd ide hozzászólás formájában, hogy milyen korosztállyal, mire és hogyan használtad fel, milyen tapasztalatokat szereztél a kártyával. A beküldött leírásokat folyamatosan fogjuk frissíteni és feltölteni, így időnként érdemes lesz visszalátogatnod további ötletekért, inspirációkért.